Thursday, January 5, 2012

* Motivasi Diri Yang Malas dan Tak Bersedia *

Rasa malas yang menguasai diri adalah punca kepada pembinaan tembok penghalang yang utuh untuk mencapai kejayaan.Orang-orang yang bijak dan hebat bukan kerana mereka dilahirkan untuk berjaya tetapi lebih kepada mereka dilahirkan untuk meruntuhkan tembok kemalasan diri demi memajukan diri dan membantu orang yang disekelilingnya.

Jiwa mereka kuat utnuk menyatakan jika orang lain boleh kenapa aku tidak boleh? Berapa banyakkah jiwa-jiwa yang sejatinya dilahirkan mulia dan berbakat menjadi pemimpin besar, yang dikerdilkan oleh rasa malas dan hanya bergantung harap pada orang lain?

Banyak! Banyak bilangannya, jangan anda menambah bilangannya menjadi ‘sangat banyak’. Oleh itu, kuatkanlah hati anda untuk berdikari atas kaki sendiri dan mula untuk menyusun strategi pembangunan dan pemantapan diri.

Jika anda rasa sudah terlewat, 10 tahun daripada sekarang anda akan berkata pada diri “Kenapa aku tak berubah dari dulu, sekarang dah terlewat” Tiada istilah terlewat bagi mereka yang ingin berjaya!

Anda akan mencapai apapun, jika anda bersedia merealisasikan azam dan perancangan yang telah anda tuliskan. Tetapi, berapa banyakkah orang yang ingin berjaya tetapi begitu ‘sibuk’ dan leka dengan perkara yang tiada membawa nilai tambah pada diri?

Banyak! Jadi jangan tambahkan nilai banyak itu kepada ‘sangat banyak’ itu sekali lagi.Nanti dunia terhimpit dengan manusia yang ‘sangat banyak’ orang yanag malas, putus asa, bertangguh kerja dan selalu tak bersedia.

Anda mampu merubah diri sendiri dengan memulakan sesuatu yang lebih baik daripada semalam sekarang juga.

Orang-orang yang berjaya telah belajar membuat diri mereka melakukan hal yang harus dikerjakan ketika hal itu memang harus dikerjakan, sama ada kerja itu mereka suka atau tidak.

Percayalah, walaupun perasaan kita tak bersedia untuk menghadapi apa yang harus dan mesti kita lakukan, biarkan sahaja ia berlalu seperti yang sepatutnya dengan niat “Sahaja aku melakukan kerja ini kerana Allah, maka permudahkanlah ia Tuhanku” dengan niat begini nilai timbang amal baik anda telah dihitung. Di situ nilai tambah dri anda sudah meningkat daripada semalam!

Selamat Tahun Baru (rakyat dunia), selamat menjalani sesi persekolahan (sekolah) dan sesi kuliah (IPG), selamat menjalani peperiksaan (IPT), selamat menjalani pekerjaan (pekerja), dan selamat menjalani hidup yang beerti setiap hari dengan pengabdian hanya kepada Illahi(hamba ALLAH)!



No comments: