Friday, December 21, 2012

* I'm Sorry *


oryteeeee.....
entry mlm ni just nk say " i'm sorry "
for what?
atas apa yg berlaku skrg ni :)
sy bkn xnk 3ma awk tp sy cuma tkut sy kecewa dan sy kecewakan awk
wpon skrg ni sy dh kecewakn awk
sy dh cuba nk 3ma awk dlm edop sy tp sy x boleh
sy hrp awk fhm dgn apa sy rasa skrg ni
dr sy trus tipu awk baik sy trstrg
sy pun xnk tipu diri sy sndiri
apatah lg nk tipu awk
sy xnk la d sbbkn hal mcm ni awk trs xnk kwn dgn sy
sy berhrp sgt awk jd kwn sy
sy nk berkwn dgn awk
tp awk skrg ni dh pun jauhkn diri awk dr sy
sy tgur awk pun awk wt donno jew
okey
sy taw sy mmg x layak utk tgur awk
sy hrp awk fhm perasaan sy
x semudah yg d fikirkn utk melupakan some1 yg kite prnh syg suatu ketika dulu
dan i2 terjd pd sy skrg ni
apa yg sy mksdkn bkn bermkna sy still mnghrp semua 2
tp
sy cuma tkot apa yg berlaku b4 ni akn berlaku lg
i2 yg sy tkotkn
sy hrp awk fhm
apa yg sy hrp skrg awk dpt 3ma kptsn yg sy dh buat
sy xnk tgk awk kecewa sbb sy
sbb i2 bkn kerja sy
kerja sy buat seseorg bahagia dan gembira
bkn buat seseorg kecewa dan sedih
sy selalu kecewa dan sedih
sbb tu sy xnk buat sape2 kecewa dan sedih
berhrp sgt awk fhm sy
last word from me
I'M SO SORRY :)


Friday, December 14, 2012

* W.I.N.D.O.O *


hurmmmmm......
tiba2 aty aku rsa windoo pulak dgn arwah....
:(
td aku byk sgt gelak..
betul la owg tua salu ckp..
jgn byk sgt gelak sbb kalau byk gelak mesti lawan dia menangis...
so..
skrg ni aku dh menangis...
menangis sbb aku windookan papa & mama aku :(
hurmmmmm....
aku teringin nk mcm owg len gak...
aku perlukan ksh syg mereka....
tp mustahil utk aku dpt semula semua tu...
sbb Allah lbh sygkn mereka dr aku.... 
T______T
aku teringin sgt nak balik kuching nk ziarah kubur mama aku...
tp byk sgt halangan yg membuat aku terpksa cancel semua plan nk g sana....
hope so hjg bulan plan aku menjdi...
lama sgt2 dh x menziarah...
windoooooooooo sgt2 :(
rsa bersalah sgt dh skrg ni T___T
bkn dh lupe kt mama tp byk sgt mslh yg menimpa...
selalu ingt kt papa n mama...
tp xde sape fhm perasaan anak papa dgn mama ni...
anak papa dgn mama trpksa pendam :(
hope so papa dgn mama tau yg anak papa dgn mama ni always windoo kt papa dgn mama :)
i luv n mish both of u :(

Sunday, December 9, 2012

* Luahan Hati Dan Perasaan *


oppsssss!!!!!
3:57AM (9/12/2012)
aku masih x tito lg....
aiyokkkkkkk!!!!!!
y?
haaaaa
aku x buleyh tito...
adehhhh...
tiba2 aku teringat some1....
hurmmmmm...
selama ni aku bahagia dgn dye...
happy...
sdeyhhh....
aku gelak sama2 dgn dye...
tp..
skrg aku dh khlgn dye..
mayb utk selamanya...
mayb utk smntara...
aku x psti...
but..
yg psti skrg..
aku dh di tnggalkan...
hurmmm...
nape aku x prnh rsa bahagia mcm owg len erk...
kalo aku bahagia pun msti kjp je..
haishhhhh...
tp aku nk ko taw..
aku bahagia dgn ko taw x..
aku eppy bila ko ad dgn aku...
dan utk pengetahuan ko..
aku xkn prnh lupakn ko wpon ko akn lupakn aku..
apa aku prnh janji dgn ko sblm ni aku ttp tunaikan..
aku ttp pegang dgn kata2 aku..
aku akn syg ko sampai bila2 wpon ko x syg aku lg..
aku mntak maaf kalau selama ni aku byk menyusahkn ko..
aku hargai apa ko dh buat utk aku selama ni..
apa2 pun..
aku syg ko...
aku akn windoo gurauan ko dgn aku...
apa ko soh aku jnji sblm ni aku akn buat..
ko jgn riso...
adoiyaaaa...
dugaan apa lg aku dpt ni...
ya Allah..
Kau kuatkan hamba Mu yg lemah ni..
bg la semangat kpd ku ya Allah..
supaya aku terus kuat utk berdepan dgn semua ni..


Sunday, December 2, 2012

* Bla Bla Bla *


kahkahkah..
sy dtg memeriahkan lg ptg2 di blog sy...
ngeeeeeeeeeeee
soooooo....
selamat membaca wpon byk isi yg mepek je..
bhahahahaha...
jom mulakan bebelan skrg :P
pg tok bgn awal..
awal sik awal gilak r..
hentam xda karen nak...
haishhhh...
ngaco org nk titoooo...
ya ku mls...
grrrrrrrrrrrr....
sikpalah..
sekurang2 nya dpt la ngejut aku bgn tito..
mun x kol brpa ndak nk bgn nak...
haishhhhh....
tp malangnya fon duak2 sikda bateri...
hentam mls nk ngecas mlm tdik..
crik asa ko chaa...
hahahaha...
bila dh ada karen..
bru dpt on fon..
then dpt la mcg...
ngeeeeee....
mula ya eppy la...
pas ya alu sdeyh..
heeee
tp sikpalah...
dh org pun sikmok lalek dgn aku gik nak...
sik kan aku nk pksa juak...
so..
3mak jak lah wpon semua ya akn molah aku sdeyh blit..
hehehehe...
aku sik boleyh nk pksanya..
sbb nya ad edop nya mpun..
aku jak salu ngegeh...
perasan la nak aku tok ad org syg...
muahahahahahaha...
sokeyh chaaa....
relax k..
hehehehe....
mayb aku pun perlu kontrol drik aku...
belaja k..
aku tauk aku x layak nk bahagia...
hehehe...
tp makseh byk2 sbb dh eppykn aku..
boh bingong k...
kmk ok jak kt ctok...
sdeyh ya mmg ada lh...
tp kmk pun sik buleyh nk molah apa dh skrg tok..
heeee...
veli veli soli okey...
gonna mish u k :D
just ingt sigek jak..
kmk sik akn prnh buang ktk dlm edop kmk..
dan kmk akn sntiasa ingt ktk...
ya jnji kmk dgn ktk...
like u say...
kmk sebahagian dr edop ktk..
mayb ya dolok la..
skrg tok ktk sik perlukan kmk..
but utk pengetahuan ktk..
ktk dh jd sebahagian dlm edop kmk..
dan bahagian ya mmg akn ad sampey bila2 dlm edop kmk...
mun ktk perlukan kmk...
just look for me...
always ada utk ktk...
but today...
i'm veli veli sad...
heee...
ktk boh la bingong k...
pandeylah kmk jaga dirik kmk mpun...
siyesli...
gonna mish u so much ^_^




Saturday, December 1, 2012

* Ngerepak Di Petang Hari *


hello hello hello ...
selamat petang dan selamat hari sabtu ^_^
heeeee...
ary tok kmk mok kongsi 1 cita lah..
mayb cita tok sik sehebat adam dan hawa :D
tp hope ktk owg suka lah nak * bg yg fhm bhsa srwk *
okeyy...
ary tok mek nk lps geram gk dlm blog mek tok..
sikda tmpt len dh kmk nk lps geram..
blog mek tok jak tmpt mek lepas geram mek..
tmpt mek lepas marah mek..
tmpt mek lepas sdeyh mek..
tempat mek lps bahagia mek..
nya jak tmpt mek lps semua perasaan mek :D
nya jak setia dgr luahan hati kmk :)
thanks a lot my blog sbb sudi dgr mek ngerepak kt ctok..
ngeeeeeeeeeeeee...
ary tok mek nk ngerepak gk...
tp mek x tauk nk ngerepak apa...
kmk nk lps apa yg kmk pendam jak..
tp sikdalah trok ilak..
hehehe...
kmk mls nk luah lebih2 dlm tok sbb tkot ada yg slh fhm dgn apa yg kmk kerepak tok klk..
bialah kmk kerepak isik2 penting jak...
hurmmmm...
kmk pun x tauk apa isik pnting kmk nk padah ary tok..
tp yg pasti ary tok kmk eppy + sdeyh
tp...
kmk x tauk apa knk kmk eppy + sdeyh...
heeeee.....
skrg tok siyes kmk keliru dgn dirik kmk mpun..
adakah kmk skrg tok berada dlm keadaan drik kmk mpun...
or...
kmk berada dlm drik org len...
sikpa cha...
mayb skrg tok ktk x sdr sapa dirik ktk..
tp..
insyaAllah...
 1 ary kelak ktk akn sdr juak sapa drik ktk yg sbnr...
jgn anggp drik ya serba kekurangan..
anggp lh apa dh jd ya sbg dugaan dan pengajaran utk drik ktk k..
semua org x semporna cha..
dr x semporna ya ktk boleh sempornakan...
mun ktk sdeyh ktk boleh eppykan drik ktk...
jgn nk diso gilak perasaan sdeyh ya k..
sbb ya akn molah org ninjak palak ktk kelak..
sbb daknya akn crik kelemahan ktk..
so boh diso ilak kelemahan ktk..
try lgik tok jd sowg yg kuat dan penyabar...
mun sblm tok ktk boleh jak sabar dgn semua dugaan ktk...
sik mustahil utk ktk molah dakya gik skrg tok...
salu pk positif k..
boh pk negatif..
mun ktk salu pk negatif...
akn merosak jiwa ktk mpun..
kmk tauk ktk boleh molah suma ya cha...
just kdg2 kmk tauk ktk down dgn drik ktk mpun...
wpon ktk down tp ktk ttp xmok mdh dgn org yg ktk down..
ktk x tunjuk yg msa ya ktk down..
ktk ttp senyum n molah daknya tetak..
tp kmk fhm apa perasaan ktk masa ktk senyum..
msa ktk tetak...
fhm gilak2..
x semua org boleh molah dak ya cha..
mayb keadaan sblm2 tok molah ktk jd cmtok..
molah ktk kuat dan trus kuat...
jdikan kehilangan sblm tok smngt tok ktk truskn kehidupan ktk k..
knl gilak dh dgn ktk tok..
even ktk mara tyme ya..
ktk sik akn tnjukkn ktk ya mrh..
even ktk jeles..
ktk x tunjukkn ktk jeles..
ktk pendam semua perasaan ya...
sampey ktk ngeluarkan air mata ktk sbb semua perasaan yg ktk pendam..
mayb semua ya terbaik tok ktk cha..
but...
sik bgus tok kesihatan n jiwa ktk...
hope so ktk tmbh kuat pastok k..
try ur best among the best ^_^


Thursday, November 29, 2012

* Terpaksa *


hurmmmmm....
mlm tok aku terpksa molah apa yg aku x suka...
bruk jak kakar dgn nya psl tok..
last2 aku terpksa juak molah semua ya..
wpon berat aty aku nk molah ya...
tp aku terpksa juak..
utk kebaikannya mpun juak..
adoiii..
aku x snggup weyyy...
siyes aku x snggup...
tp apa boleh buat...
mlm tok aku nangis lgik teruk dr sblm tok..
ya Allah..
kuatkan aku tok berdpn dgn semua tok..
aku sikmok gk rsa semua tok..
hurmmmm...
haishhhhh.....
apa knk ho semua jd kt aku...
kuat gilak kh aku nk berdpn dgn semua tok...
:(

* Cinta Cinderella *



Cinta Cinderella Liriks
Anata no koto wo kangeteiru [I'm thinking of you]
Setiap masa ku merindukan kamu
I miss you but I don't know what to do

I'm going to say that I'm in love with you
Sampai kapan harusku bergitu
Dai suki dayo[ I really like you] kan ku kata padamu

Anata ga natsukashii desu [ I miss you]
Ku terlalu ingin berjumpa denganmu
I miss you too but don't know what to do

I'm going to say that I'm in love with you
Sampai kapan harusku bergini
Aishiteru [I love you]kan ku kata padamu

Aku kan percaya suatu hari nanti
Bahwa dirimu akan ku cintai
Aku juga percaya suatu hari nanti
Bahwa dirimu akan ku cintai

Pari-pari tolongku
Aku ingin mula bercinta
Bawaklah diriku
Bertemu dengan Cinderella

Si Putera jatuh cinta
Dalam kisah Cinderella
Malu-malu dirinya
Saat-saat jatuh cinta...

Sunday, November 25, 2012

* Soal Hati *


Kata orang, ikutkan hati mati.
Nak buat keputusan kadang-kadang perlu dengar kata hati.
Naluri hati ibu kuat kepada anak-anaknya.

Ini semua soal hati.
Kadang hati manusia boleh berubah dalam sekelip mata.
Semalam ini, esok mungkin boleh jadi itu.
Hati, nasfu, iman semua berkait.

Dengan hati juga kita menyayangi dan juga di sayangi.
Sayang orang sepenuh hati, sayangnya sampai mati.
Tapi hati-hati kerana ia perangkap diri.
Kerana hati makan hati.
Sayanglah Pencipta hati kerana itu lebih bererti.

Allah yang membolak-balikkan hati.
Berdoa agar kita tidak tergolong dalam hati yang dipalingkan daripada agama.
Nauzubillah..
Hati ini mudah benar berubah.
Kuatkan hati dengan banyakkan berdoa.
Kuatkan hati dengan banyak menyebut namaNya.
Kuatkan hati agar semua kata hati benar.
Kuatkan hati.
Kuatkan hati.
Kuatkan hati.
Kerana Pencipta hati itu menyampaikan sesuatu dengan menggerakkan hati.

Saturday, November 24, 2012

* Perbualan Antara Hati Dan Perasaan *


adoiyaaaa....
boring na juak ary tok...
tambah dgn fikiran yg bercampur2 dh mcm nsik cmpur dh tok..
chill chaaaaaaa...
relaxxxxxxxxxxxxxxx.......
tarit nafas lok....
jgn d pk ilak hal ya..
sbb mmg ya akn terjd pas tok....
skrg pun ko nanggar bnda ya berubah sedikit demi sedikit nak..
so apa pun berlaku pas tok ko msti 3mak hakikat....
sbb ko pun tauk ko sapa nk dlm edop nya...
so x perlu la nk rsa sdeyh gilak k...
even bnda ya molah ko eppy skrg tok...
tp bnda ya juak akn molah ko sdeyh kelak..
tp ko perlu bersyukur la sbb eppy skrg tok....
relax k syggggggggggg.....
jgn pk gilak hal ya...
try try n try gik k..
kompem ko boleh polah semua ya..
ko msti kuat k..
boh give up...
 * perbualan antara hati dan perasaan *

hati : ko apahal?
perasaan : xda apa..heee...
hati : mesti ada something molah ko mcm tok nak?
perasaan : xdalah..ok jak tok..
hati : iboh ko nk mulak ewh..
perasaan : aikk..mena aihhhh..xda mulak tok...
hati : cuba ko madah apa hal ko tok?
perasaan : hurmmm...x tauk lah..penin palak mikir...
hati : nakkk...aku dh mdh ko msti ad mslh...
perasaan : nk mdh mslh ya xda lah..cm besa lah..aku kan suka gilak pendam something...
hati : ya lah mslh ko skrg tok suka ilak mendam..
perasaan : dr aku luahkan bgus aku mendam jak sbb ya jln terbait 
hati : mendam ya boleh tp jgn ekotkn gilak perasaan ko ya
perasaan : ko tauk nk apa aku pk skrg tok?
hati : tauk ku..tp ko jgn la pk ilak hal ya...molah ko mpun sdeyh jak 
perasaan : cmni hoo...aku dh x dpt nk mulak dirik ku mpun dh skrg tok...
hati : relax relax..iboh mbak ilak perasaan ko ya...
perasaan : x tauk ku ewh..angol nyawa ku mikir hal tok..
hati : elax jak..aku tauk ko mesti boleh molah semua ya...
perasaan : cmni mun aku x dpt molah?
hati : kompem ko boleh molah semua ya...
perasaan : cmni ko tauk?
hati : aku kenal ko dh 20taon okey!!!
perasaan : hurmm...hope so lah...aku pun xmok nyusah sapa2 dh 
hati : ko xda nyusah sapa2 tp ko nyusah drik ko mpun..
perasaan : aok.tauk ku..
hati : so skrg tok try k..i know u can do it...chaiyokkk chaiyokkkk...
perasaan : i try my best :)

Friday, November 23, 2012

* Hadiah From My Kaka *


jeng jeng jengggggg!!!!!!
hohoho.....
ada 5 bungkusan pos laju :D
tp jangan mudah percaya bahawa setiap bungkusan ada brgnye...
whwhwhwhwhw...
yg pasti 5 bungkusan di atas adalah utk 2 brg je... :P
mase 3ma bungkusan tu punye la excited nk taw ape mnde la yg my kaka bg kan...
kahkahkah...
ok..
d sbbkn x sabo nk taw trus koyakkn bungkusan yg pertama...
excited nye psl...
whwhwhwhw...
bukak bungkusan then nmpk lg bungkusan ke-2 d dlm nya..
bukak lgik...
nmpk bungkusan ke-3
bukak lagik..
nmpk bungkusan ke-4
dlm aty bpe byk la bungkusan yg d wat macek ni :3
bengang nye psl bukak lg nmpk lg bungkusan ke-5
arghhhhhhhhhhhhhhhh....
tensennye...
bukak lgik bungkusan ke-5 tu nmpk pulak smpul surat...
adoiiii...
mmg xde kije la kot macek kan...
nk tgk ke sampul surat tu?
kalo nk tgk meyh tgk kt bwah ni..

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|


haaaa...
nampak x bungkusan sampul coklat tu...
tu sampul pertama di dlm bungkusan ke-5 tu
di dlm sampul coklat tu pulak ada sampul kaler putih..
yg sblh tu...
after bukak sampul yg putih tu bru taw isi nye...
hahahahahaha...
nk taw isi nye...
meyh scroll ke bwah ag... :P

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|


weeeeeeeeeeeeeee...
nampakkan...
taw kan ape bnde tu...
heeeeeeeeeeee...
i la gelang yg di beli oleh my kaka dr beijing..
khas utk adik tersyg...
wkwkwkwkwkwkw..
tersyg ke?
ekekekekeke...
cantikkkkkkkkkkkkkkk...
kaler2 ijo lak tu..
mmg cuteee...
tmbh2 ag owg yg kai tu dh mmg comel kan...
lalalalalala~
lgik 1 yg sy dpt ialah keychain :P
comel sangattt...
nk tgk..
scroll lgik ke bwahhh....
whwhwhwhwhw...

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|


hehe..
inilah hadiah yg sy dpt dr my kaka..
tq my kaka...
luv u sgt2 :P


* Ngerepak Sowg Dirik *


hurmmm...
tiba2 ati tok rasa sayu jak mlm tok...
mood pun x brapa nk ok gilak spnjg ary tok..
x tauk lah apa knk..
hurmmmm...
salah ka apa yg kmk polah skrg tok?
hurmmmm..
siyes x dpt pk apa dh skrg tok :(
kmk mmg *** nya tp....
urmmmm...
kmk x mok nk khlgn owg yg kmk syg gk...
x snggup dh nk berdpn dgn suma ya..
haishhhh..
tp hal ya akn berlaku juak 1 ary kelak..
tp kmk x snggup...
hurmmmm...
apa knk hal cmtok msti ad dgn kmk?
apa knk lah suma ya berlaku kt kmk...
haishhhhhhhhhhhh...
tiap2 ary cmtok..
hurmmmmmmmmmmmmm
kmk dh mula rsa...
hurmmmm....
tolong lahh,,,
adoiiiii.....
kmk terpksa pendam apa yg kmk rsa skrg tok...
sbb pa?
sbb kmk pun x mok nk luahkan apa yg kmk rsa..
sbb kmk rsa x perlu nk d luah..
suma ya x pnting...
sbb jwpn ya mmg dh ada..
yg kmk sndirik taw apa jwpnnya..
hurmmmm..
pendam jln terbaik utk semua tok..
pendamlah wahai hati selagi muleyh pendam..
kmk salu madah..
diam ya lgik bgus dr kakar..
so kmk akn pilih diam..
owg salu madah pendam lgik bgus dr luah..
so kmk akn pilih pendam dr luah..
so..
kmk perlu keraskn aty kmk mpun skrg..
bia la kmk rsa sowg dirik jak apa yg kmk rsa skrg tok..
yg pnting..
kmk x soh owg len merasa..
ya jnji kmk dgn dirik kmk mpun...
mayb dgn luah kt ctok kmk dpt la tito pas tok..
tq my blog sbb salu ada utk kmk tyme kmk mok luah mslh kmk..
hurmmmm...
:(

Monday, November 5, 2012

* Terima Kasih *


Assalammualaikum..
mlm tok kmk x dpt nk tito :(
perasaan sdeyh kmk x dpt kmk nk pendam gik..
esok dh nk keja..
kmk perlukan rest..
tp mata dh x dpt nk tito..
kmk rindu dgnnya..
tp semuanya dh pun berakhir..
berakhir dgn perpisahan..
kmk x salahkan nya atas apa yg terjd skrg tok..
mayb kesilapan ya dtg dr kmk juak n dr nya juak..
but kmk x akn salahkannya 100% dlm hal tok..
kmk nk ucapkn tq byk2 dgnnya sbb dh byk tlg kmk lamak tok...
dh ngajar kmk dlm byk hal..
byk hal yg akn molah kmk rindu dgnnya pastok..
nya byk ilak ngajar yg baru utk kmk..
nya ngajar kmk supaya edop dgn penuh sabar..
apa yg kmk x minat lamak tok dh jd minat dlm edop mek..
suma ya molah kmk x akn lupak dgnnya...
dr x pndey nanggar cita korea kmk dh pandey nanggar cita korea..
best gilak bila nanggar sama2 dgnnya...
bila kmk emo nanggar cita korea kelak nya akn tetak kan kmk..
eppy gilak masa ya...
dr x pandey berblogging pandey blogging...
dr x reti nk bisnes dh pandey bisnes...
kmk sikmok suma tok jd..
tp apa boleh buat..
mayb jodoh kmk dgnnya cuma sengan tok jak..
kmk berhrp gilak nya akn jumpa org yg lebih jauh bait dr kmk tok..
yg boleh bahagiakan edopnya pastok...
kmk tauk spnjg kmk dgnnya,kmk byk ilak menyusahkan edop nya..
kmk mintak maaf gilak2...
ingt angry bird ingt dgnnya...
sbb nya yg berik galakan utk kmk buat koleksi brg2 angry bird :(
tp suma ya tinggal kenangan..
kenangan yg x mungkin kmk akn lupak...
ingatlah..
kmk x akn prnh lupak apa yg ktk prnh buat dgn kmk lamak tok..
very-very sorry :'(
hope ktk akan lebih bahagia tanpa kmk lps tok...
byebye!

Sunday, September 23, 2012

* Tersenyumlah Wahai Hati Yang Bersedih *



Kita tidak akan sesekali dapat menjangka,
Apa yang Allah aturkan buat kita,
Adakala kita tersangat gembira.
Adakala kita tersangat tidak suka,
Aturan-Nya bukan pilihan kita,

Namun,
Jangan risau manusia
Allah itu tuhan kita
Tuhan yang Maha Luas kasih sayangnya

Percayalah,
Dia tidak akan menduga hamba-Nya,
Kecuali untuk melihat hamba-Nya,
tersenyum di sana,
tertawa di sana,
berbahagia di sana,
Di syurga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai yang mendamaikan jiwa.
Oh indahnya !

Friday, September 7, 2012

* Kerana Dia Seorang Ibu *


“Nurse, boleh saya tengok bayi saya?” ibu muda yang baru bersalin itu bersuara antara dengar dan tidak kepada seorang jururawat. Sambil tersenyum jururawat membawakan bayi yang masih merah itu. Si ibu menyambut dengan senyum meleret. Dibuka selimut yang menutup wajah comel itu, ciumnya berkali-kali sebaik bayi tersebut berada di pangkuan.

Jururawat kemudian mengalihkan pandangannya ke luar tingkap. Tidak sanggup dia bertentang mata dengan si ibu yang terperanjat melihat bayinya dilahirkan tanpa kedua-dua cuping telinga. Namun gamamnya cuma seketika. Dakapan dan ciuman silih berganti sehingga bayi yang sedang lena itu merengek. Doktor bagaimanapun mengesahkan pendengaran bayi itu normal, sesuatu yang cukup mengembirakan si ibu.

Masa terus berlalu…

Pulang dari sekolah suatu tengahari, anak yang tiada cuping telinga itu yang kini telah memasuki alam persekolahan menangis memberitahu bagaimana dia ejek rakan-rakan. “Mereka kata saya cacat,” katanya kepada si ibu.

Si ibu menahan sebak. Dipujuknya si anak dengan pelbagai kata semangat. Si anak menerimanya dan dia muncul pelajar cemerlang dengan menyandang pelbagai jawatan di sekolah. Bagaimanapun tanpa cuping telinga, si anak tetap merasa rendah diri walaupun si ibu terus memujuk Ayah kanak-kanak itu bertemu doktor. “Saya yakin dapat melakukannya jika ada penderma,” kata pakar bedah. Bermulalah suatu pencarian bagi mencari penderma yang sanggup berkorban.

Setahun berlalu…

“Anakku, kita akan menemui doktor hujung minggu ini. Ibu dan ayah telah mendapatkan seorang penderma, tapi dia mahu dirinya dirahsiakan,” kata si ayah. Pembedahan berjalan lancar dan akhirnya si anak muncul sebagai manusia baru, kacak serta bijak. Pelajarannya tambah cemerlang dan rasa rendah diri yang kerap dialaminya hilang.

Rakan-rakan memuji kecantikan parasnya. Si anak cukup seronok, bagaimanapun dia tidak mengabaikan pelajaran. Pada usianya lewat 20-an, si anak menjawat jawatan tinggi dalam bidang diplomatik.

“Sebelum saya berangkat keluar negara, saya ingin tahu siapakah penderma telinga ini, saya ingin membalas jasanya,” kata si anak berkali-kali.”Tak mungkin,” balas si ayah. “Perjanjian antara ayah dengan penderma itu masih berjalan. Tunggulah, masanya akan tiba.”

“Bila?” tanya si anak.

“Akan tiba masanya anakku,” balas si ayah sambil ibunya mengangguk-angguk. Keadaan terus kekal menjadi rahsia bertahun-tahun lamanya.

Hari yang ditunggu tiba akhirnya. Ketika si anak berdiri di sisi keranda ibunya, perlahan-lahan si ayah menyelak rambut ibunya yang kaku.

Gelap seketika pandangan si anak apabila melihat kedua-dua cuping telinga ibunya tiada.

“Ibumu tidak pernah memotong pendek rambutnya,” si ayah berbisik ke telinga anaknya. “Tetapi tiada siapa pernah mengatakan ibumu cacat, dia tetap cantik, pada ayah dia satu-satunya wanita paling cantik yang pernah ayah temui. Tak percaya… tanyalah pada sesiapa pun kenalannya.”

Si anak kaku..

**Dah habis baca?Sedih kan...Itulah pengorbanan seorang ibu untuk anaknya....Begitu besar..

✿ Mari berubah jadi baik.