Tuesday, July 5, 2011

*Tukang Cerita*

Assalamualaikum…

Tukang cerita boleh tergolong kepada orang yang menyampaikan sesuatu cerita, orang yang membuat cerita ataupun orang yang mengadakan cerita. Kalau dipandang dari sudut positif, tanpa tukang cerita, berkemungkinan berita-berita yang sedang berlaku sekarang ini mungkin agak susah untuk tersebar. Tapi kalau dari negatifnya, dari si tukang cerita ni la akan timbul satu lagi perenggan di dalam cerita asal.

Kenapa aku kata tukang cerita lagi hebat dari tukang kayu? Tukang kayu kalau sedang menukul ataupon memahat kayu, bunyinya akan berhenti apabila tukang kayu itu berhenti berbuat demikian, tapi lain pula dengan tukang cerita, tukang cerita menyampaikan sesuatu perkara kepada seorang, kemudian beralih lagi pada seorang yang lain sehingga la dia penat, tapi ceritanya itu takkan berhenti disitu je, orang yang mendengar cerita tu pulak akan menyampaikan kepada orang yang lain. Kira macam MLM la.

Apa yang tak bestnya, bila cerita asal yang disampaikan oleh tukang cerita tu ditokok tambah sehingga intipati di dalam cerita tersebut pun boleh berubah. Contohnya bila cerita pasal Fariq ni sememangnya kacak orangnya, tapi ditambah sikit dengan mengatakan Fariq ni kacak disebabkan dia berkawan dengan orang yang kurang kacak, sebab tu dia nampak kacak. Contoh je.. bukan bebetul.. :p

Kesalahan dalam bercerita adalah apabila cerita yang nak disampaikan tu kurang dapat dipahami dengan jelas ataupun tidak menggunakan fakta yang betul. Berkemungkinan boleh berlaku kesalahfahaman antara pendengar cerita dan juga cerita tersebut. Jadi bagi mengelakkan benda macam ni berlaku, fikir dulu sebelum cerita. Buat la kajian seberapa yang boleh agar apa yang kita nak sampaikan tu jelas dan berasas..

Benda ni sebenarnya sama je dalam menulis entri di dalam blog. Apa yang nak kita sampaikan tu, pastikan biar jelas dan berasas. jangan main tabur je. Paham dah kan..

No comments: