Sunday, July 3, 2011

*Erti Perpisahan*


Pemergian seorang teman biasanya akan memberikan kita rasa kehilangan dan ketakutan. Terasa seolah-olah kita ditinggalkan keseorangan, rasa sedih, mengharap, rasa sedih menyelubungi kita dan mungkin dalam hati kita berdoa untuk allah batalkan perpisahan ini.

Kita juga takut, takutkan kehilangan, kita takutkan masa depan tanpa rakan yang selama ini bersama kita, kita takutkan misterinya hari esok , dan sebenarnya kita takut diri kita hilang kebiasaan yang sekian lama kita pupuk.

Kita sebenarnya mementingkan diri, inginkan kebiasaan berterusan, sukakan keseronokan dan berada di zon selesa. Kerana itu kita bencikan perpisahan. Kita bencikan kehilangan. Kalau boleh biarlah pertemuan itu berkekalan.

kalau kita tidak mahukan perpisahan jangan sekali-kali sukakan pertemuan.

Kita bimbang perpisahan ini mendatangkan cabaran, kita takut ujiannya, kita takut kita bukan lagi dizon selesa, kita bimbangkan sesuatu yang tidak pasti.

Namun, percayalah… kehilangan dan perpisahan ini adalah nikmat Allah yang cukup indah. Dengannya lah kita akan merasai nikmat persaudaraan, melaluinya kita mengenal keinsafan dan menyedari keagungan cinta tuhan.

No comments: