Sunday, February 26, 2012

* 5 Sikap Orang Berfikiran Positif *


1. Optimis
Maksudnya yakin setiap apa yang diusahakan akan mendapat hasil seperti yang dimahukan, tak kira cemana susahnya halangan yang ditempuh. Ini juga termasuk tak mudah menyerah kalah tak kira berapa besar dugaan, krisis dan masalah yang menimpa.

2. Semangat, Minat dan Keghairahan.
Ini termasuk passion dan minat yang amat tinggi pada sesuatu, tak kira apa dia. Orang yang mempamerkan semangat, minat dan passion yang tinggi ni mempunyai energi yang tinggi juga, bahkan mereka sanggup melakukan apa yang mereka minat tu selama yang mungkin.

3. Kepercayaan (Belief)
Percaya diri sendiri dan pada Tuhan, Yang Maha Esa serta kuasa spiritual, bahawa DIA sentiasa memberi petunjuk dan panduan. Orang-orang yang berfikiran positif juga percaya pada kebolehan diri sendiri dan kelebihan bakat yang dikurniakan Tuhan pada mereka.

4. Integriti
Orang-orang yang berfikiran positif ni sentiasa jujur dan komited. Mereka juga ada sikap keterbukan, iaitu menerima orang lain seadanya. Mereka takkan mentertawakan kekurangan atau kecacatan orang lain. Ini yang dimaksudkan dengan integriti.

5. Keberanian
Berani mengambil risiko, walaupun dalam keadaan yang tak pasti. Mereka berani gagal dan sanggup berdepan dengan kegagalan, walaupun mereka tahu mereka sedang berada di jalan yang tak pernah orang lain lalui (unknown way) dan buat apa yang orang lain tak pernah buat.

No comments: