Saturday, September 20, 2014

* Aktiviti Bahaya Dilakukan Selepas Makan *



4 Aktiviti Bahaya Dilakukan Selepas Makan

1. Mandi
Pada waktu pagi, kebanyakan orang lebih suka makan dahulu sebelum mandi dengan alasan selepas makan, pasti perut akan penuh dan mungkin akan buang air besar. Jadi, lebih mudah makan dulu supaya tidak ke tandas 2 kali.
Namun, mandi selepas makan akan menaikkan aliran darah ke tangan, kaki dan badan yang boleh menyebabkan jumlah darah sekitar perut akan terus berkurang. Hal ini akan melemahkan sistem pencernaan di dalam perut.
2. Minum teh
Minum teh selepas makan kurang baik disebabkan daun-daun teh mengandungi banyak unsur kimia karbon. Bahan kimia ini akan mempengaruhi protein yang ada pada makanan yang kita makan seterusnya menjadikannya keras sehingga agak sukar dicerna oleh perut.
Teh juga dapat mengurangkan serapan zat besi oleh badan. Jika berterusan, ini boleh mengakibatkan gejala anemia kerana badan kurang zat besi.
3. Berjalan-jalan
Berjalan selepas makan akan menyebabkan sistem pencernaan tidak mampu menyerap nutrisi dari makanan yang kita makan.
4. Tidur
Jika kita tidur, badan akan menjadi sangat rileks, dan akan menjadikan gerakan usus akan perlahan. Makanan yang masuk sepatutnya dicerna lebih cepat supaya proses pencernaan berlaku dengan sempurna.
Selamat beramal dan kongsikan kepada rakan-rakan kita 

No comments: