Friday, October 21, 2011

Kelebihan Bersyukur


Perkataan syukur terbit dari kata 'syukran' yang bermaksud ucapan terima kasih. Dari segi pengertian syukur bermaksud sesuatu tindakan, ungkapan atau niat di hati sebagai tanda berterima kasih atas nikmat Tuhan kepada kita.

Apakah nikmat yang dimaksudkan dalam ayat tersebut? Sedar atau tidak, semua yang berlaku dalam kehidupan kita adalah nikmat. Nikmat sihat dan sakit, nikmat senang dan susah.. itu semua adalah nikmatNya yang tidak terhingga nilainya dan apakah kita masih tidak bersyukur?

Kadangkala kita lihat ada orang yang selesa dengan apa yang seadanya bagi mereka, tetapi ada juga kelompok yang seakan tidak pernah cukup akan nikmat yang dikurniakan kepada mereka. Dalam diri sendiri juga kadangkala terdetik masih tidak pernah berasa puas apa yang dimiliki.

Ada yang lekas sedar akan hal tersebut dan segera bertaubat, tetapi malang bagi mereka yang hanyut mengejar kenikmatan dunia yang tiada noktahnya. Takut nanti terlalu asyik dengan nikmat itu, boleh menimbulkan sifat ego seterusnya membawa kepada kekufuran.

No comments: