Thursday, October 20, 2011

Sikap Merendah Diri



Membina keyakinan diri merupakan suatu perkara yang agak sukar. Pengalaman aku, ketika di minta menjawab soalan, atau memberikan ucapan, atau group presentation, memang gugup. Tidak yakin dengan idea yang ada. Tapi bila dah lepas je, raga lega yang amat sangat. Pheww...


Persepsi kita sering percaya selepas berjaya telah di ulas dalam topik lalu. Maklum balas yang baik, ada yang memberi pendapat positif dan sebaliknya, tapi aku tidak hairan sebab masing - masing punya idea sendiri. Untuk kali ini, aku cuba membawakan satu lagi sikap manusia, sikap merendah diri.


Sikap merendah diri. Perlu atau tidak?


  • Perlu
Aku malas nak ulas panjang, rasa - rasa semua orang tahu sebagai manusia yang berdisiplin, beretika dan bersyukur, sikap merendah diri itu amat penting dalam mengujudkan keharmonian. Itu yang mak ayah kita ajarkan sewaktu kecil dulu. Nilai murni ini melambangkan cara orang timur, yang terkenal dengan sifat santunnya.


Lagipun, tak pernah pulak aku dengar, mak ayah suruh kita berlagak dan sombong dengan kejayaan kita (mungkin ada). Tak kisah la kejayaan dalam apa jua bidang pun. Riak tu perkara yang keji, so jangan sombong dan riak, ya.


  • Tidak Perlu
Kenapa tidak perlu merendah diri, sedangkan kenyataan di atas rasanya dah sempurna dah. Betul. Kita perlu merendah diri, tapi tidak pada semua keadaan. Ala, kalau bagi contoh, mungkin lebih senang nak paham. Mari kita tengok beberapa contoh yang sempat aku fikirkan ni.

No comments: