Thursday, July 8, 2010

-Tips Elak Stress-

Argggggggggghhhhhhhhh Tidakkkkk!!!
Pernah mengalami stress yang terlampau dalam kehidupan seharian?? Tentunya anda pernah alaminya kan? Begitulah jua diriku ini..
Bila berada dalam keadaan tertekan dengan sesuatu masalah atau keadaan atau benda atau makhluk, memang memang tak boleh tahan macam ditekan oleh paku tekan dan macam nak tekan-tekan je paku tekan....macam nak jadi rasaksa pun ada juga...hurmm apa-apa pun ade beberapa tips yang aku cuba buat:-

1. bawak banyak2 bersabar dengannya. Cubalah pujuk hati untuk bertahan.

2. Kalau problem tu memang imposible boleh settle, cubalah untuk lupakan, tapi rasanya lambat sket la nak lupakan..hehe..tapi takpe, cuba dan terus mencuba.

3. Try buat benda yang boleh buat kita happy. Buat je apa yang patut selagi ia boleh buat kita terhibur dan tenang. Kalau ini tak menjadi jugak....

4. Cubalah lari atau elakkan diri dari berada bersama dengan keadaan masalah tersebut buat seketika supaya ia tidak mudaratkan lagi keadaan.

5. Kalau dah tak tahan sangat (especially melibatkan makhluk) dan kita terpaksa bertukar menjadi rasaksa, biarkalah dia tu menjadi otomen, dan bila dia plak yang bertukar menjadi raksasa, bertukarlah kita kepada otomen. hehehe..bila di fikir2 balik pasal ni, raksasa dan otomen ni sebenarnya baik. Raksasa mula mengganaz bile dia rasa diri dia terancam dan tertekan. Otomen plak akan cuba selamatkan keadaan. Kalau tengok kat otomen ni, dia bukannya sampai hati sangat nak bunuh raksasa ni, kurang2 dia main FiRe..fiRe jer ngn raksasa pastu dia akan hantar raksasa tu ke luar angkasa. Kan dah settle...hehe...logik tak?? :D

6. Akhir sekali yang paling berkesan, menangislah dan mengadulah pada Allah. Inilah terapi yang terbaik untuk diamalkan. Mintaklah petunjuk dariNya kerana Allah tahu segalanya dan Dia akan berikan yang terBAIK untuk kita juga.. :)

5 comments:

Tafseeradiome said...

no 5..adik saya suka jadi zombi..shhh.tak suka tol.saya jd mangsa kena kejar.haha

cha cha said...

ahaha ili...xpe..berlari tok kesihatan.. :P

Illiana Hidayah said...

bila kita stress sebenarnya dalam badan kita ada tenaga yang berlebihan.. macam dalam fakta sains, tenaga tak boleh dihapuskan, tetapi blh dipindahkan.. so, cara nak pindahkan tenaga ialah dengan cara bersukan..pasti dalam release skit stress yg ada.. apa pun pastikan pemakaian yg sesuai spt kasut sukan utk mengelakkan anda stress kali kedua apabila injured ketika melepaskan stress dgn bersukan!
renung2kanlah dan selamat beramal..
hehehhe..

cha cha said...

thanks hidayah ats nasihat yg di beri :)

QillaRedz said...

shin jarang sangat stress2 nih tapi bagi shin kan..
bende pertame yg shin buat kalau stress, minta t0l0ng dgn Allah :)
itu meth0d yg paling teramatlah berkesan !lala