Thursday, July 1, 2010

-Tips Untuk Berubah-

Perubahan diperlukan dalam kehidupan kita, ia juga dituntut di dalam Islam. Perubahan yang dimaksudkan adalah dari kejahatan ke arah kebaikkan dan bukanya dari kebaikkan ke arah kejahatan. Oleh itu lakukan perubahan dengan 3 'M'.

1. Mulakan dengan diri sendiri

Mengapa perlu kita mengubah individu lain sedangkan diri kita sendiri yang tidak berubah. Oleh yang demikian jika kita hendak orang lain berubah maka kita harus mulakan dengan diri kita terlebih dahulu. Jika kita hendak orang jujur dengan kita, maka diri kita perlu jujur terlebih dahulu. Apa pun mulakan perubahan untuk diri sendiri dahulu.

2. Mulakan dari hal yang kecil

Hal-hal yang kecil yang menjadi kesanggupan kita terlebih dahulu, itulah yang perlu kita ubahkan barulah kita pergi kepada hal-hal yang besar. Kita harus ingat, ia mungkin kecil bagi kita tetapi di sisi Allah ia sesuatu yang besar. Oleh itu, mulakan dengan hal yang kecil.

3. Mulakan di saat ini

Kita tidak tahu sama ada kita hidup atau tidak pada hari esok, oleh yang demikian lakukanlah perubahan pada saat ini juga. Jika ditangguhkan, siapa tahu kita tidak sempat untuk berubah maka dengan itu sia-sialah hidup kita di atas muka bumi ini.

9 comments:

NiZaM Limited said...

wahh..tips yg sgt bagus drpd cik tasha kita..

perlu berubah diri sendiri dulu, hal yg kecil pastu semuanya kena bermula sekarang..stuju sgt..:)

cha cha said...

hehe..thanks abg mose :P

AyieBlog said...

Salam, cha cha macam mana pulak kalau seorang individu itu ingin berubah dicanang dan buruk-burakan kesalah yang lepas kepada orang lain? ( menghaibkan individu tersebut ). apakah pandangan cik cha cha :).

cha cha said...

wslm..hmm..soklan ni sush tok d jwb..tp i think mayb dowg buat mcm 2 coz tok memberi pengajaran kpd beliau & nk beliau berubah dr kesilapan yg dye tlh wat sblm ni..mayb dgn cre personal beliau x dpt 3ma teguran yg di buat..oleh itu seseorang tu membuat kptsn dengan memberi nasihat secara terbuka supaya org lain pon memberi nasihat kpd beliau.cara 2 bukn nk memalukan beliau tetapi supaya beliau dpt 3ma teguran dr byk pihak dan nmpk kesalahan yg beliau tlh buat..2 pndpt cha..kalo slh,cha mntak maaf :D

AyieBlog said...

Salam,walaupun ianya mengaibkan orang???? :).

cha cha said...

i think 2 bukn mengaibkan..kalo sekali tegur dye xleyh 3ma n then..stil buat dan buat lg,mayb 2 care terbaik kot..huhu..nth la..2 pndpt cha jew..huhu..sbb sblm ni pnh terkne dgn situasi tersebut..1 person tegur jgn wat cm 2..n then still gak wat..n then,dowg tgur d khalayak rmai secara ramai2..mcm2 nasihat yg d 3ma..dr c2 bru kte nmpk ape yg owg len x suke tntg kite..so,i think x slh kalo dowg wat cm 2...bg cha,2 pengajaran yg terbaik dlm hidup cha spnjg cha knl dunia cyber..mmg kite malu bile dowg wat cm2..tp 2 tok kebaikan kita supaya kita nmpk kesilapan yg kita buat dan x ulang kesilapan yg lalu..huhu.. :)

AyieBlog said...

walaupun orang itu telah berubah dan canang mencanang masih ada? :),silap itu cha cha teknlogi gunalah sebaiknya jangan laman social dijadikan tempat sumpah seranak memaki hamun orang,muhasabah bagi abam mss,iaitu jika hari ini anda buat silap maka besok jangan dilunggi,kalau hari ini maki hamun orang besok janganlah dimaku hamun,kalau hari ini disumpah seranah orang besok janganlah sumpah seranah lagi,adess cha cha :),hari-hari maki hamun orang :).

cha cha said...

aduii..x fhm mksd bam mss ni..ahaha...pape pon..sekali teguran yg anda 3ma,knela anda berubah dan jd yg terbaik supaya anda di senangi oleh org lain ats kebaikan anda..sekiranya anda bersikap buruk,anda akan di layan dgn keburukan..huhu...

AyieBlog said...

Salam,atau buruk cha cha jangan dengar fitnah atau hasutan orang,bila orang 2 dah nak berubah jangan dicaci jangan dimaki,kerana pada mata allah orang yang bertaubat lebih mulai dari orang mencaci dan saling menuding jari sedangkan ianya melakukan kesalapan yang sama,ibarat tangan kanan salah tagan kira yang terkena :).